Wachttijden reizen de pan uit bij staaroperaties
De vraag naar staaroperaties is de afgelopen jaren flink gestegen. Er is sprake van een stijging van 50% in slechts drie jaar tijd. De klinieken kunnen de vraag bijna niet aan. De klinieken zetten dus steeds meer vacatures uit om ervoor te zorgen dat ze in de toekomst beter aan de vraag kunnen voldoen. Toch zijn deze vacatures niet even makkelijk te vullen. Dat levert problemen op. Zeker nu de vergrijzing ook nog eens toeneemt.
Waarnemend oogarts
Ziekenhuizen en klinieken werken wanneer ze echt omhoog zitten met een waarnemend oogarts. Deze kan dan de periodes waarin een gat valt opvangen. Vaak worden artsen op diverse plekken ingezet. Op deze manier hopen de instellingen te lange wachttijden te voorkomen. Dat bij sommige medische ziekenhuizen die wachttijden behoorlijk uit de hand kunnen lopen blijkt wel uit de cijfers. Bij sommige zorginstellingen zijn er wachttijden tot een jaar. Zo blijkt uit een onderzoek die BNdestem deed. Komt dit alleen door de vergrijzing of liggen hier nog andere redenen ten grondslag? Een groot gedeelte van deze oorzaak is inderdaad toe te wijzen aan die toenemende vergrijzing. Toch het specialisme van de operatie ook niet worden vergeten. De ogen blijven een gevoel en precair onderwerp als het om operaties gaat. Een zorgvuldige sollicitatieprocedure en met maken van de nodige vlieguren in de medische wereld zijn dus echt wel noodzakelijk.
Wat is staar precies?
Staar is een aandoening van de ooglens. De lens is normaal gesproken doorzichtig en helder, maar wanneer men last krijgt van staar wordt deze troebel waardoor het zicht snel minder wordt. Het probleem hierbij is dat de aandoening kan niet behandeld worden met medicijnen. De enige oplossing is een operatie waarbij de troebele lens vervangen wordt door een nieuwe heldere kunstlens.Niet zomaar een operatie dus. De oude lens wordt immers vernietigd. Professionele handen aan dergelijke operaties zijn dus hard nodig.
Garanties van klinieken
Het is moeilijk voor oogklinieken om garanties te geven op de wachttijden. Toch proberen veel van deze instellingen wel zo transparant mogelijk te zijn.Zo is ook te zien bij bijvoorbeeld floaters.nl die hier openlijk een kopje aan heeft gewijd op de website. Toch blijkt ook ben hen op de website dat een indicatie voor een staaroperatie moeilijk te geven is. Voor de zorgbehoevende wordt dit wel erg gewaardeerd maar het probleem is er natuurlijk nog niet mee opgelost. De GGZ probeert door middel van toezicht het samenwerken tussen verschillende instanties te verbeteren. Op die manier zouden klinieken bijvoorbeeld patiënten van elkaar over kunnen nemen om zo de wachttijden te beperken.Het is in ieder geval een begin in de bestrijding van die toename. De oplossing lijkt het vooralsnog niet helaas.